tirsdag 17. desember 2013

Hjemmelaget fiskesuppe




Kveitekjakar, har jeg fått av Helge fra Vega. blåskjell, ørret.
Jeg hadde kokt fiskekraft som jeg hadde liggende i fryseren.
Purre, gulrot, chili, hvitløk, fenikkel Fløte.
Jeg smelter litt smør i en litt stor kjele, har i mel og blander i fiskekraft og fløte, lar det koke seg godt inn, jeg lar den være god og fyldig.
Når den har kokt seg litt inn har jeg i chili, vitløk og strimlet gulrot og lar det småkoke litt. Kveitekjakane har jeg kokt i fiskevannet slik at jeg får renset de før jeg har kveita i supppa.
Så tilsetter jeg strimlet fenikkel, strimlet purre og ørreten som jeg har skjært i tærninger,Så tilsetter jeg kveita, smaker til med salt, og evt. litt mere chili.
Så setter jeg opp varmen slik at det koker så heller jeg i blåskjellene som jeg har skrubbet, og fjernet de skjellene som er åpne og ødelagte, så legger jeg på lokket, og passer på og røre om litt underveis.
Til suppa hadde jeg osterundstykker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar