tirsdag 16. april 2013

Raspeballer







Raspeballer var noe jeg måtte lære meg å lage da jeg begynte på Pyramiden Kafe for mange år siden og etterpå har det blitt mange posjoner med raspeballer, det er ikke ofte jeg lager det, men i dag skulle jeg få besøk fra Vega av Helge, Torgrim og Eskil og da lagde jeg dette og pannacotta til dessert.
Som vanlig falt dette i smak.

Oppskrift på raspeballer:
1 kg rå poteter
300gr. kokt kald potet
byggmel
hvetemel
salt

Og litt salt kjøtt i terninge rtil å ha inni.
Jeg river potetene på et fint rivjern den må ikke være for grov.
Så blander jeg inn nesten likt med byggmel og hvetemel. og smaker til med salt. Jeg lage rikke deigen for hard for jeg synes bollende er best når de blir litt myke.
Så har jeg de i en kjle med kraft som koker
til kraft:
vann
rotvannet som jeg har kokt rotai.
og litt kjøttkraft
slik at det blir litt smak i bollene.
Så lage rjeg små kuler og legger kjøtt inni, når jeg har lagd alle sammen lar jeg de småkoke i en time ca.
Rotmos:

2 stk mellomstore kålrot
5 gulrøtter
ca 150gr. melange
føte/melk
salt grovmalt pepper
Jeg koker opp kålrot og gulrot sammen er kålrota stram bruker jeg også koke med litt potet.
Så stamper jeg grønnsakene og har i salt/pepper, fløte og margarin og lar det koke opp.'

Tilbehør:
salt kjøtt
vossakorv
flesk og fett

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar