søndag 8. juli 2012

Hjemmebakt brød og loff


I dag har jeg bakt brød og loff. Jeg baker stort sett brød hver 14 dag, synes det gir mer metthet enn kjøpebrød, og mye mer smakfult. Dette brødet holder seg også mere saftig, har satt sammen min egen blanding av ingredienser.

Oppskrift kommer her, hvis du har lyst å bake det:)
5dl. skummet kulturmelk
1dl. kruskakli
1dl. linfrø
50gr. gjær
1 1/2dl vann
1ss sukker
1 1/2ts salt
5dl. sanmalt hvete
4dl. hvetemel
jeg bruker også hvis jeg har det hjemme 1dl. havregryn

Jeg varmer opp melken og vannet,
blander alt det tørre og kjører det sammen i noen minutter,
tilsetter melkeblandingen mens jeg kjører maskinen, når jeg har fått en passelig tykkelse på deigen lar jeg den gå i 5minutter i maskinen, for å få en smidig og jevn deig.
Lar deigen stå til heving i 40minutter på et lunt sted.
Har litt mel på benken og knar deigen godt sammen og ruller til ei pølse for så å ha den i en form.
setter den på et lunt sted igjen i ca40 minutter
Har i mellomtiden satt ovenen på 200 grader og steker brødet i ca 45 minutter.

Jeg har ikke noe lunt og varmt sted å sette deigen så når jeg skal heve gjærbakster setter jeg ovnen på 150 grader og setter bollene mine med deigen oppå ovnen:) dette fungerer kjempefint.
:)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar