onsdag 26. desember 2012

Krydderbrød







Krydderbrød det lager jeg jeg ofte og det gir en ekstra god smak ved siden av annen mat. Dette bakte jeg mye på jobben min, og der var det nærmest kø nede hos meg for smake det måtte de både en og to ganger.:-)
Jeg skulle nå lage en gulasj gryte til min samboer, De skulle ha julebord i motorklubb styret. Så da ble det krydderbrød og Gulasj.

Oppskrift:
1 ltr. vann/melk lunkes
1/2dl olivenoje has i når vannet/melken er varmet opp.
2 ts. salt
50 gr. gjær
Hvetemel mengde så det blir en passe tykk deig.:(ikke for hard)
settes til heving i ca 40 min. på et lunt sted.

Kjevle ut deigen til en lang bred pølse.
Så pensler du godt med olivenolje
Strør over flaksalt, timian.

Rull sammen deigen til en tykk pølse og legg på et stekebrett. settes til ny heving i ca. 40 min.

smør så godt med olivenolje over brødet og strø over flaksalt, og timian.
Stekes ved 230 grader i ca. 15-20 min.

Du også bruke cherrytomater, søltørkede tomater, hvitløk, og oliven hvis du ønsker som fyll inni brødet.
Krydderurter kan du også velge det som passer godt til maten du skal spise. Rosmarin, Organo, osv.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar